1.0 Welcome to Big History


 

Inleiding:

In deze paragraaf maak je kennis met Big History. Je leert werken met de Big History Project course. Er worden wat  interessante vraagstukken gesteld om de aandacht te krijgen en er wordt gekeken naar wat een probleem van nu voor gevolgen kan hebben in de toekomst.

 

 

 

 

 

Deze opdracht is bedoeld om je kennis te laten maken met de course, maar meer nog zijn ze bezig je  echt te interesseren over de lesstof.

 

Bij de opdracht Visions of the Future kijk je naar een hedendaags probleem en ga je de gevolgen voor later na. Dit is heel interessant omdat je bij dagelijkse problemen stilstaat, waarvan je eigenlijk niet meer besefte dat ze er zijn. 

 

Tijdens de opdracht Scavenger hunt leer je hoe de cursus in elkaar zit. Je krijgt vragen als; How many Lessons are there in Unit 2?

 

De opdracht history as a Mystery gaat over hoe veel verschillende mensen er de geschiedenis van de aarde hebben onderzocht en nog steeds aan het onderzoeken zijn. Best wel indrukwekkend hoe dat in elkaar zit.


1.1 Scale


Inleiding:

Schaal is ongelooflijk belangrijk in het begrijpen van Big History.  Deze  cursus gaat in op de geschiedenis op grotere schaal dan elke andere geschiedenis cursus. Ook wordt er in de BHP course de tijd en ruimte over meer dan 13,8 miljard jaar bestudeert, dit levert een aantal interessante uitdagingen op. Een manier van omgaan met deze uitdaging is door het gebruik van verschillende Thresholds, zodat elk onderwerp kan worden bestudeerd vanuit het juiste perspectief. In deze les werd eerst kennis gemaakt met de cursus. Daarna heb ik een video over een tijdlijn gekeken, vervolgens nog een paar opdrachten gemaakt. Deze paragraaf neemt je zo mee door de tijdlijn en Thresholds van Big History.

 

In deze video zijn er twee mensen aan het picknicken en is een camera dat aan het filmen. eerst zoomt hij steeds verder uit. Dan kun je heel mooi zien hoe alles in het heelal in elkaar zit, en in welke volgorde. Daarna gaat hij weer inzoomen dan zie je hoe de hand va de meneer die picknickt eruit ziet van binnen. Ik vind het heel indrukwekkend en interessant. Klik hier voor het filmpje.

 

In this activity, you'll compare the scale of development of the Universe, based on the Big History timeline, to the scale of notable events in human history. The scale of the timeline of the Universe and its major events compared to the scale of the timeline of human history and its major events can be hard to grasp, and this activity should help you gain a better understanding of it.

 

Als je hier klikt kom je bij de video van DWDD over de big bang,  in het document hierboven heb ik het samengevat.

 


1.2 Origin Stories


Inleiding:

- How do we, human beings, get here? arrive at this point?

- Where does life origin?

- When does life origin?

- How does life origin?

- What does it mean to be human?

Hoe kun je deze vragen beantwoorden? Dat gaan we uitzoeken in deze paragraaf.

 

 

In dit artikel staat op weer een andere manier uitgelegd waar we het steeds over hebben de oerknal en hoe de mens in deze wereld past.


1.3 What are disciplines


Inleiding:

Waarom zijn we alleen, er zijn zoveel planeten. Er moeten wel meerdere planeten zijn zoals de aarde, waar leven is of mogelijk is. 30 Jaar geleden was het idee dat er leven op een andere planeet is nog science-fiction. Nu is dit heel belangrijk onderzoek, omdat ze erachter zijn gekomen dat er heel veel planeten zijn zoals de aarde, waarschijnlijk zelfs in onze Melkweg. Het is intressant dat wij op de Aarde waarschijnlijk niet het enige voorbeeld zijn van een complexe wereld. Big History bereid je erop voor dat de grote vragen die we nu hebben binnenkort misschien wel beantwoord kunnen worden.

 

In deze opdracht leer je over Kosmologie; het is het proberen te begrijpen en uitleggen van de oorsprong en evolutie van alles in het hele Universum.

 

In deze opdracht leer je over astrophysics . het proberen te onderzoeken hoe de aarde is ontstaan, hoe is het universum is ontstaan.

 


1.4 My big history


A big history of everything

 

What is the law of entropy?

De wet van entropie houdt in dat dingen veranderen door vrije energie, hierdoor wordt alles langzaam weer zoals het was. Als je de zou weghalen uit Amsterdam zal het na een heel lange tijd weer zijn zoals het ooit was.

What is the fundamental mystery that links the threshold moments together?

Alles wat je bekijkt daar geldt de wet van entropie.

How does gravity impact these threshold moments?

Door de zwaartekracht wordt alles weer zoals het was, het maakt het terug naar complex.


Boekopdrachten:


Opdracht 1.

Ik ken een een paar verschillende origin stories, de verhalen die ik ken zijn de wetenschappelijke verhalen (de oerknal) en de religieuze verhalen (schepping door god). In deze verhalen komt eigenlijk altijd voor dat er niets was, toen uit het niets ontstond er iets en uit dat iets ontstond weer iets nieuws. De oorzaak hiervan verschilt wel.

Wat er wordt bedoeld met de drempels van toenemende complexiteit is dat er aan het begin van het ontstaan van de big bang tot de moderne revolutie het proces in acht deelprocessen is verdeeld (de drempels) waarbij elke overgang tussen de drempels er sprake is van een toename van de complexiteit, dus de drempel na de voorgaande drempel, is minder simpel en bevat ingewikkeldere vormen van leven.

 

Opdracht 3.

de big bang - Scheikunde en Natuurkunde
de sterren lichten op - Sterrenkunde en Natuurkunde
nieuwe chemische elementen - Scheikunde en Biologie
de vorming van de aarde en ons zonnestelsel - Scheikunde en Geologie
het ontstaan van leven - Biologie en Scheikunde
de komst van de menselijke soort (en collectief leren) - Biologie en Antropologie
de uitvinding van landbouw - Natuurkunde en Biologie

de moderne revolutie - Informatica en Natuurkunde

 

Opdracht 4.

Het zal nooit 100 % zeker zijn, of de theorieën die zijn gesteld waar zijn over het ontstaan van de aarde enz. en daarom is het ook niet logisch om terug te kijken, maar vooruit te kijken naar de toekomst om zo hetgeen wat in het heden hebben, kunnen begrijpen en gedeeltelijk kunnen terugkijken naar het verleden. Om nieuwe kennis op te bouwen voor de toekomst. We zijn het er deels mee eens, want aan de ene kant is het goed en heel interessant/leerzaam om te weten hoe onze aarde is ontstaan etc., maar aan de andere kant is het toch al gebeurd en dus maakt het niet veel uit in ons dagelijks leven.

 

Extra:

What does it mean to be human / wat betekent het om mens te zijn?

Mens zijn betekent dat je het hoogst qua rank bent dan andere organismen, je bent een van de bovensten in de voedselketen, je kan goed collectief leren, onze communicatie is het beste vergeleken met de andere organismen. Wij kunnen de wereld maken of breken.

 

Hoe past de mensheid in de wereld die ontstaan is en waar gaat dit heen?

Wij als mensheid, hebben ons na jaren van evolutie ons zo kunnen aanpassen, dat wij als geheel dominant kunnen leven in de wereld waar wij nu in leven. Omdat wij zo’n geschikte plek in de wereld hebben ingenomen en we qua technologie, infrastructuur enz. een geheel andere dimensie hebben opgebouwd. die steeds meer blijft groeien naarmate de tijd verstrijkt en wij zitten te twijfelen of dit in de toekomst voordelig of nadelig zal uitpakken voor ons.