6.0 How Our Ancestors Envolved
Omdat we een gemeenschappelijke voorouder hadden. apen zijn neven van ons, geen voorouders.De voorouders van de mens gingen verlieten de bomen steeds meer, omdat er steeds meer bomen verdwenen en er meer graslanden an savanes kwamen. we gingen rechtop lopen, hadden relatief kleine hersenen
Collectief leren is dat een volgende generatie leert wat de vorige generaties hebben gedaan, en daar zelf op verder gaat.
Human Evolution Crash Course ( Evolution Comic) video:
Why is it wrong to say that humans evolved from monkeys or chimps?
Omdat we zijn geëvolueerd uit een voorouder en gewoon erg lijken op apen.
What are some common characteristics shared by humans and other primates like chimpanzees?
Onze ledematen en gedrag, bijv. iemand is de baas van een harem.
Why did our primate ancestors begin to move out of the trees and become bipedal?
Omdat het bos verdween dus i.p.v. in een boom klimmen om te vluchten moesten ze rennen.
Australopithecines come before the genus Homo in our evolutionary tree. What are some characteristics of australopithecines?
Ze communiceerden al een beetje met elkaar.
Homo habilis, also known as “handy man,” had larger brains and made tools, but evidence has shown no signs of a substantial increase in collective learning. Why not?
Omdat ze nog geen duidelijke taal hadden, ze mompelden alleen maar een beetje
What new things did Homo ergaster (erectus) do?
Vuur maken & communiceren
What is collective learning? Why is it important to the story of human evolution?
Collective learning is dat men dingen leert en dat deelt met anderen.
What were some advantages foragers had in comparison to peasant farmers or modern office workers?
Minder lange werkuren, ze verhuisden vaak dus dan werden geen ziekten gekweken enzo.
6.1 Ways of Knowing: Early Humans
Anthropology:
Bij anthropology bekijken we de mens van alle kanten worden en onderzocht. Dit vakgebied laat ons kennis maken met cultuur, fysiek aspecten, taal en geschiedenis van de mensen, nu en vroeger.
Archeology:
Archeologen onderzoeken mensen die er vroeger waren en de wereld waar ze in leefde. Zij doen dit door dingen op te graven en te zoeken naar aanwijzingen van mensen. Er zijn twee type archeologie historisch en prehistorisch de een is toen er al werd geschreven en dingen werden bij gehouden. Prehistorisch is waarvan er weinig bekend is. We zien van de vroege mens dat ze zich snel ontwikkelde en al snel verschillende gereedschappen konden maken.
6.2 Collective Learning
Waarom zijn mensen zo machtig en onderscheiden we onszelf van de andere dieren?
Als je kijkt naar dingen die we kunnen en doen dan lijken we eigenlijk heel erg op de dieren. Dolfijnen en olifanten herkennen zichzelf ook in de spiegel; apen maken gereedschap om acties makkelijker te laten verlopen; duiven kunnen voorwerpen onderscheiden. Meestal kunnen dieren dingen beter dan mensen. Maar als we daar niet verschillen, wat maakt de mens dan zo uniek? De mens kan collectief leren.
Collectief leren:
De mens heeft een heel goed werkend communicatie middel; onze taal is zo uitgebreid dat we andere mensen heel precies kunnen vertellen hoe we ons voelen, wat we gedaan hebben, maar vooral wat we hebben geleerd. Zo kunnen we deze informatie steeds aan elkaar doorgeven waardoor we samen een heel sterk volk zijn geworden,
De naakte aap:
Volgen Desmond Morris is de mens nog gewoon een ordinaire, succesvolle soort. Dat hoewel wij heel geleerd zijn geworden, hij toch zijn oude, destructieve driften en dierlijke gewoontes heeft gehouden. Deze hebben wij namelijk al miljoenen jaren, in vergelijking tot de, maar duizend jaar oude, nieuwe gewoontes. Dit wordt ook ondersteund door bijvoorbeeld de twee wereldoorlogen en nu ISIS.
Common Man video:
De video ging over hoe de mens zich ontwikkelde op mentaal gebied. Hoe de mens door te communiceren allemaal grote dingen heeft bereikt.
1. Why are humans the first species to be able to migrate into all areas of the Earth and even explore into space?
Omdat wij zo slim zijn dat we alles werkelijk kunnen maken.
2. How do humans, animals, and plants have a symbiotic relationship?
Mensen werken samen met dieren en planten en daar profiteren beide soorten van.
Early Collective Learning video:
1. According to Professor Shea, what makes humans different from primates?
Mensen werken zo enorm goed samen, doordat ze communiceren etc.
2. Why is speech or symbolic language such an important piece in the distinction between humans and other species?
Omdat taal ervoor zorgt dat we kunnen communiceren en dus ook beter samenwerken.
3. How is the study of the origins of spoken language an interdisciplinary quest?
Omdat er zoveel verschillende methoden waren om te communiceren.
Claim Testing:
No one knows what came before the Big Bang. We believe that matter, energy, space, and time emerged from the Big Bang, but scientists still have many unanswered questions. Use this “ballot card” to vote on the truth of each statement and to make notes as to why you believe something is true, false, or needs more information to fairly decide.
6.3 How Did the First Humans live?
Soort psychologie: | Wat is het? |
---|---|
Cognitieve psychologie: | Denken van mensen, hoe ze leren en talen onthouden. |
Ontwikkelingspsychologie | Ontwikkeling bestuderen kijken hoe gedrag complexer wordt. |
Klinische psychologie | Afwijkingen in ontwikkeling. |
Persoonlijkheidspsychologie | Ontwikkeling van een soort persoonlijkheid. |
Sociale psychologie | Gedrag van mensen onder de invloed van de groep om hun heen. |
Overlevingwaarde:
Als je goed in de groep omgaat heb je meer overlevingskans. Omdat je veel van elkaar kan leren en informatie met elkaar deelt. Het is gezelliger met mensen om je heen, hoe gelukkiger mensen/dieren zijn hoe langer ze leven. Je kan dingen samen doen, die in je eentje niet haalbaar zijn. Samen sta je sterker!
Social proof:
Als je in een bij een vriend komt, kijk je altijd even naar anderen. Doen zei hun schoenen uit? Ja, dan doe ik dat ook. Of op school, als de leraar vraagt wie het niet begrijpt er zijn een paar dappere die hun vinger als eerst opsteken maar de meeste kijken eerst om zich heen. Ben ik niet de enige? Nee, okey dan kan ik ook mijn vinger opsteken.
Extra:
The wave:
De Amerikaanse geschiedenisleraar Ben Ross is in 1967 werkzaam op de Cubberly High School in Palo Alto. Tijdens de lessen over de Tweede Wereldoorlog vraagt een student hem hoe het kan dat het Duitse volk zo vol overgave achter Hitler aan konden lopen. Ross moet het antwoord schuldig blijven. Hij begint daarom met een project genaamd The Wave. Doel is een goede werk-houding en gemeenschapsgevoel binnen de groep.
Het project is een groot succes, al snel is de hele school onder invloed van 'The Wave'. Na een paar weken wordt de sfeer grimmiger. De groep heeft een mysterieuze leider, niet bekend aan de leden van 'The Wave'. Het duurt niet lang voordat de beweging zelf, en niet de gestelde doelen het doel van 'The Wave' worden. Tegenstanders van 'The Wave' worden geïntimideerd, bedreigd en zelfs gemolesteerd. Kluisjes van tegenstanders worden beklad met woorden als ENEMY.
Ross raakt de controle over de groep kwijt en besluit dat er een einde aan gemaakt moet worden. Hij roept daarom de groep bijeen in de sporthal van de school. De leden hebben ondertussen allemaal een soort uniform aan, een lichtblauwe blouse met een armband met het logo van "The Wave", een cirkel met twee blauwe golven. Ook zijn er jongens die de beveiliging op zich hebben genomen (vergelijkbaar met Hitlers Sturmabteilung).
Op de bijeenkomst laat Ross voor het eerst een film van de leider zien. Het is een toespraak van Hitler. Vele studenten barsten in tranen uit. Ross legt uit dat de wil van de groep nooit individuele rechten kan en mag aantasten. Hij vertelt dat het experiment het antwoord is op de vraag hoe het kan dat mensen zo vol overgave meededen en meewerkten aan het Derde Rijk van Hitler.